Hmm...Aku rasa la kebanyakan kita mesti selalu, kalau tak selalu pun pernah mengomel dan tidak puas hati psl boss dan tindakan yg diambil atas sst perkara.
Well, susah jgk jadik boss....Aku selalu tak senang hati bila mengambil sst tindakan firm dan drastik pd staff aku. Memang aku nih jenis boss yg agak direct (direct sound, tp dlm email je jrg marah2 dpn staff) krn kekurangan inilah! Aku cepat rasa bersalah dan lembut hati...
Walaupun aku tahu tindakan dan teguran aku tu utk memberi mereka pengajaran supaya tidak ulang/ tidak pijak kepala boss dan tidak menjadi contoh pd staff lain, tetapi bila tahu staff berkenaan megumam tidak puas hati dan jumpa kita pun takmo pandang, kita pulak dah rasa serba salah.
Haaa..........Salah aku ke jadi tegas ? Hmmm....Menyampahsss nye.
Update 16 Jun 2009
Atas dasar kerja dan 'profesionalisma', aku dan pokcik tu duduk bersama buat dokumen ISO..So dgn itu, 'tembok batu' yg dia wujudkan slps aku takmo sign claim dia dah runtuh separuh.Heheh! (gelak jahat...boss mana leh kalah), anggap jerla takde rezeki ko utk claim bln ni pokcik.....
Well, susah jgk jadik boss....Aku selalu tak senang hati bila mengambil sst tindakan firm dan drastik pd staff aku. Memang aku nih jenis boss yg agak direct (direct sound, tp dlm email je jrg marah2 dpn staff) krn kekurangan inilah! Aku cepat rasa bersalah dan lembut hati...
Walaupun aku tahu tindakan dan teguran aku tu utk memberi mereka pengajaran supaya tidak ulang/ tidak pijak kepala boss dan tidak menjadi contoh pd staff lain, tetapi bila tahu staff berkenaan megumam tidak puas hati dan jumpa kita pun takmo pandang, kita pulak dah rasa serba salah.
Haaa..........Salah aku ke jadi tegas ? Hmmm....Menyampahsss nye.
Update 16 Jun 2009
Atas dasar kerja dan 'profesionalisma', aku dan pokcik tu duduk bersama buat dokumen ISO..So dgn itu, 'tembok batu' yg dia wujudkan slps aku takmo sign claim dia dah runtuh separuh.Heheh! (gelak jahat...boss mana leh kalah), anggap jerla takde rezeki ko utk claim bln ni pokcik.....
3 comments:
Sis,
Ada saying mengatakan "I may be wrong, but I AM THE BOSS!".
Well, to put it nicely, setiap Bos ada reason tersendiri untuk buat sesuatu perkara. Kalau tak puas hati, datang jumpa ler Bos tu dan tanya "Why?" kan, bukan nyer susah pun.
Never menyanggah Bos in public walapun Bos salah, sebab mati-mati dia tak akan mengaku (walaupun dia tau salah) sebab ia lebih kepada jaga air muka sendiri.
Why not jumpa 1-to1 dan discuss, Bos akan lebih respect dan kita dpt apa yg kita nak kan.
As I said to my staff,"U all pun tak suka dimalukan depan khalayak kan? So, jangan buat kat orang benda yg kita tak suka orang buat kat kita. My door always open, come and we'll discuss"
masalahnya org tua...dia rasa dia lebih tahu drp kita.kalau bagi lepas, lain x dia buat lagi which is bypass me! sal dah argue tp dia tak puas hati...mmg dia layak claim tu tp mcm dia buat bisnes haram lak :p em...
kalau panggil discuss, takut sal lembut hati lak
Sal..as long as you don't become boss from hell, who makes other people's life a living hell. Bagi aku, teguran dalam email if fair enough, as long as it is not overtly emotional and attacking a person. At least you cared enough to let them know what went wrong..if they can't still accept this, maybe it is sthg that they have to deal with or discuss with you...
Managing people is never easy, believe me, I know, having 20 Research officers scattered around Malaysia. I'm not the type of person who marah or tegur openly. If you come and discuss with me, and I'll be more open to it. Effective communication must be two-way to make it successful...
Post a Comment