Aku pernah terbaca kat mana blog ntah dia ulas that antara service restoran biasa yg cekap adalah Mamak...Well, dulu aku kinda agree tapi tak semua mamaks camtu la.
Anyway, ni bukan nak cerita pasai mamaks je....Nak crita pasai why certain waiter/ waitress (chewwah,mcm restoran 5 bintang lak) / pengambik order selalunya jarang nak amik nota dgn betul bila amik order customers. Berikut beberapa kes dlm bulan ni yg buat aku bengkek !!
Kes 1 (mamaks)
Satu hari breakfast during weekend...
Aku : Roti telur 2, roti biasa 1, teh tarik 1, milo suam 1...Telur separuh masak 1 set.
Amoi: Wokey...(tak tulih apa2) Lagi ??
Aku : Roti tu kasi potong siap tau !
Amoi : Okey, okey...
10 minit lps tu, roti2 dan air sampai...
Aku : Aii, ini roti mau potong laa..
Amoi : (buat muka blur)
Aku : Angkat, potong la..Panas ni bdk nak makan!
Amoi : (berlalu , ke kauter roti dan potong roti kuat2 mcm nak bagi pecah papan tu)
20 minit sudah, makan semua siap..Teka apa yg belum sampai?
Aku : Amoi, mana telur separuh masak?
Amoi : (berlalu, gi bgtahu kaunter air nak telur- org buat air rendam telur sekali)
10minit tak sampai jgk tapi dari meja kami aku boleh nmpk telur tu dah rendam tapi si tukang buat air mmg tak angkat2...
Aku : (sudah hangin...ajak husband byr) Anei...U punya service terok arr !! Itu telur kenapa letak bagi org air jaga...30 minit saya tunggu, bagi org lain kemudian tak siap2...(sambil tjuk2 telur yg masih dlm bekas)
Balik rmh buat sendiri, tapi tak menjadi...Geramnyaaaa..................
Kes 2 ( kedai mkn biasa)
Budak amik order tu Kelantanese (sorry, no offense please)
Aku : Siakap 3 org makan, telur bungkus, kerang bakar...Air, laicikang suam 2..Air kosong 2.
Adik : Siakak 1, telo 2 ore make, kerang, laicikang suwe..(sambil tulis)
Aku : Laicikang suam tau !!! (mmg aku stresskan di situ sbb ptg tu hjn seharian,so nak minum yg suam2 dan bdk2 plak baru baik dmm).
20 minit slps tu, semua sampai...Tengok2...
Aku : Salin dah tapi apsal boh ais jgk laicikang ni?? Tak paham ke...Isssh....(ikut hati nak suh dia amik dan tukar)
Salin la betoi2 dik oiii.....Kalau tak tau salin, buat menu mcm Madam Lims' Kitchen la senang - bagi customers pilih sdiri!
Kes 3 (Franchise)
Total bill = RM 19.95...
Aku bayar RM 20.00..Cashier bagi resit je.
Aku : Dik, mana balance lagi 5 sen?
Adik : Sorry kak, tade tukar / tade 5 sen (dgn muka tak bersalah)
So kira nak suh aku halalkan jerla 5 sen tu?? Banyak songeh betul...Selalunya camtu laa, diaorg ingat org kita takkan berkira psl 5-10sen. Ni bkn pasal berkira je! Pasal honesty...At least,tanya laa bleh tak tukar dulu atau suh kita tunggu ke apa...Suka2 hati amik duit customers!! Kalau 500 customers buat camtu ?? 0.05 x 500 = RM 25.00, masuk akaun sapa?
Memang pantang aku kalau salah htr order, lambat htr (htr org lain dulu yg kendian dtg dari kita) atau letak ais bila org cakap nak suam dan jugak senang2 hati cakap tade tukar....Nak cepat pun, biar laah betul2.
KALAU TAKUT LUPA, AMIK NO.MEJA DAN TULIS LAA BETUL2 . Susah ke?
FRANCHISE BOLEH, NAK GI TUKAR DUIT KAT BANK HARI2 TAK BOLEH KE? Malas...
No comments:
Post a Comment